reklama

Narodeninový Hamlet

Každý osemnástku, to významné životné jubileum oslavuje ináč. Keďže v deň mojich osemnástin mala predpremiéru v SND slávna hra o nemenej slávnom, možno najslávnejšom Dánovi, rodičia mi dali ako darček lístky do divadla.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
dôkaz že Helsingor existuje máme, no či aj Hamlet?
dôkaz že Helsingor existuje máme, no či aj Hamlet? 

Billboardy a iné letáky s Róbertom Rothom, oranžovou skákalkou a nápisom Hamlet sompo meste videla aj predtým a neraz som sa pri nich pristavila.Fascinovala ma najmä tá zhoda okolností v ktorých som tento rok stretlaHamleta. Medzi nimi bolo čítanie Hamleta na začiatku roka v originálnejverzií a samozrejme aj tri mesiace ktoré som potom prežila "v štáteDánskom". Pomyslela som si, že do tretice všetko dobré a žeby nebolo ažtak odveci na tohto divadelného Hamlete sa ísť pozrieť. Čo sa malo staťsa stalo a môj narodeninový Hamlet sa so mnou stretol po tretí krát vtomto roku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké utrpenie, ale zato aj následná satisfakcia sosebou samou, bolo čítanie Hamleta v jeho originálnej renesančnejangličtine na hodinách britskej literatúry. Okrem iného ma od čítaniaodrádzala hrúbka a váha našej učebnice, v ktorej máme aj celý prepistejto hry. Čiže keď som si sadla čítať, bola som fyzicky a často nakonci aj psychicky vyčerpaná. Shakespeare sa na mňa iba šibalskyusmieval popod fúziky a písal metaforu za metaforou absolútnenezrozumiteľného textu. Kým ešte medzi postavami prebiehal dialóg,držala som akú takú záchytnú nitku autorových myšlienok, ale akonáhlesa k slovu dostala hlavná postava celej hry, moja aj tak nie pevnánitka sa mi vyšmykla z rúk a stratila sa v melancholickom monológu ozmysle života. Mojich spolužiakov to dojalo asi tak ako mňa, čiženašimi odmeranými názormi sme dokázali zanietenému učiteľovi znechutiťaj jeho posledné obľúbené postavy. Možno aj sám Shakespeare by sazlomil pod našou kritikou "dokonalého" Horácia. Potom ešte napísať dveeseje a koniec. Hamlet melancholicky zakýval pri rozlúčke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keďvšetky cesty vedú do Ríma, moje viedli do Dánska. Tri mesiace som tamstrávila dovzdelávaním sa v predmetoch, ktoré ma bavili a s ktorými bysom sa na Slovensku nemala šancu stretnúť. Nejdem bližšie rozvádzaťdánske "fun activity" ako aj hádzanie čižmou:). Dosť na tom, že som saocitla v "štáte Dánskom", s ktorým som si pred mojim príchodom spájalaakurát LEGO, Andersena a ... Hamleta. Aj keď Shakespeare v Dánsku nikdynebol (dá sa to spoznať podľa mien niektorých postáv, ktoré majú oddánskych mien dosť ďaleko - Horácio, Bernardo, Polónius...),zviditeľnil ho ako sa skromní Dáni zviditeľniť nevedia. Po Dánsku somaj dosť cestovala, no čo ma mrzí, nikdy som sa nedostala na bájnyHelsingor (Elsinor), skutočný hrad považovaný za sídlo vymyslenéhoHamleta. Ani sa nie je čo čudovať melancholickému Hamletovi a jehodepresiám, keď jediné čo videl z okna bola širo-šíra rovina, alebomočiare. Ako som nastupovala v Kodani do lietadla v smere Bratislava,zakývala som dánskym rovinám a aj Hamletovi, netušiac, že sa eštetento rok stretneme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte tomu nie je ani týždeň, čo som videlaHamleta naposledy. V súčasnosti sa vyskytuje v podobe herca RóbertaRotha na doskách SND. Trval viac ako tri hodiny, čo dá priemernémunávštevníkovi divadla, najmä po náročnom dni strávenom v škole,poriadne zabrať. Ale vydržala som aj ja aj celé obecenstvo, ktoré nazáver odmenilo hercov "standing ovation". Niektorí herci boli odmeneníaj samostatne, kytica ktorá sa niesla M. Dočolomanskému vyznela vporovnaní s jeho hereckým výkonom ducha v nočnej košeli miernenezaslúžene. Ale bola to iba predpremiéra, čiže sa nebojím, žebyostatní herci, ktorí podali aj väčší výkon neboli odmenení. Obrazmajestátnej hry, v majestátnej budove SND, kazili iba polyesterovoulátkou potiahnuté sedadlá, ktoré ako jediné vo mne nebudili pocit, žesedím na nádvorí Helsingoru. Ináč by som tam samozrejme sedela vovirtuálnom svete myšlienok a predstavosti. Prebodnutý a otrávený Hamletumrel na javisku a vyzerá to tak, že sa s ním už v najbližšej dobenestretnem. Ale aj to má svoje čaro, lebo po dlhšom odlúčení sa ľudiana seba viac tešia. Ktovie či si ho náhodou nevytiahnem v máji namaturitách? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak dovidenia Hamlet...

Zuzana Botiková

Zuzana Botiková

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zmaturovaná a plná nápadov, ideálov a podobne. I don't want to achieve immortality through my work... I want to achieve it through not dying. :)(Woody Allen) Zoznam autorových rubrík:  Fajn akcieMusicSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu